سفر به شمال با قطار؛ متفاوت ترین سفر عمرتان

به گزارش سیکانیوز، شمال ایران یکی از منطقه ها زیبا و جهانگردپذیر کشور است که شامل سه استان گیلان، مازندران و گلستان است. این منطقه با داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب، جنگل های سرسبز، دریای خزر، رشته کوه البرز، آثار تاریخی و فرهنگ متنوع و غنی، هر ساله میزبان صدها هزار جهانگرد از داخل و خارج از کشور است. شما نیز به عنوان یک ایرانی سفرهای زیادی به شمال کشور داشته اید اما قطعا این بار متفاوت ترین سفر عمرتان را تجربه می کنید اگر؛ با قطار به شمال بروید. در این بخش قصد معرفی قطارهای بین شهری به مقاصدی در شمال کشور را داریم که می توانند سفر هیجان انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورند.

سفر به شمال با قطار؛ متفاوت ترین سفر عمرتان

خطوط ریلی شمال کشور

سفر به شمال با قطار یکی از برترین تجربیاتی است که می توانید در زندگی خود داشته باشید. قطار یک وسیله نقلیه امن، راحت و مالی است که به شما این فرصت را می دهد که از منظره ها زیبای طبیعت در حین راه لذت ببرید. قبل از آغاز سفر ضروری است بدانید که از کدام شهرها مسیر ریلی به سمت شمال کشور وجود دارد. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

تهران - ساری

قطار تهران به ساری یکی از مسیرهای محبوب و پرطرفدار در بین مسافران ریلی است. این قطار از ایستگاه راه آهن تهران حرکت نموده و پس از عبور از استان های البرز، قزوین، زنجان، گیلان و مازندران، به شهر ساری، مرکز استان مازندران می رسد. مدت زمان سفر این قطار حدود 8 ساعت است و در طول راه، منظره ها زیبا و خیره نماینده ای از کوه ها، جنگل ها، رودخانه ها و شهرهای تاریخی را به نمایش می گذارد. این قطار دارای کلاس های مختلفی است و بسته به نوع کلاس، قیمت بلیط آن فرق دارد. برای خرید بلیط قطار، می توانید از پلتفرم سفرمارکت بهره ببرید. قطار تهران به ساری یک گزینه مناسب برای کسانی است که دوست دارند با آرامش و راحتی به شمال کشور سفر نمایند و از جاذبه های طبیعی و فرهنگی آن لذت ببرند.

تهران - گرگان

قطار تهران به گرگان یکی دیگر از محبوب ترین خطوط ریلی کشور است که هر روز صدها مسافر را به مقصد می رساند. این قطار از ایستگاه راه آهن تهران حرکت می نماید و پس از 7 ساعت سفر به ایستگاه گرگان می رسد. در طول مسیر مسافران می توانند از خدمات رفاهی این ایستگاه ها بهره مند شوند. این قطار دارای کلاس های مختلفی است که بسته به نوع وجه و تعداد صندلی ها، قیمت های متفاوتی دارند. این قطار بعلاوه دارای واگن رستوران است که مسافران می توانند در آن غذای خود را سفارش دهند یا از منوی آن استفاده نمایند. منو شامل غذاهای سنتی و فست فود، نوشیدنی های گرم و سرد، دسر و میوه است. قطار تهران به گرگان یک گزینه مناسب برای کسانی است که دوست دارند با راحتی و امنیت به شمال کشور سفر نمایند. این قطار با عبور از منظره ها زیبای جاده هراز، به شما تجربه ای لذت بخش از سفر ریلی می دهد.

تهران - فیروزکوه

قطار تهران به فیروزکوه یکی از مسیرهای زیبا و دیدنی ایران است که در بین کوههای البرز واقع شده است. این قطار از ایستگاه ری در تهران حرکت می نماید و پس از عبور از شهرستان های محدودی وارد فیروزکوه می شود. در این مسیر مسافران می توانند منظره ها خیره نماینده کوهها، دره ها، رودخانه ها، باغ ها، روستاها و آثار تاریخی را دیدن نمایند. قطار تهران به فیروزکوه یک سفر نوروزی مناسب برای کسانی است که دوست دارند با طبیعت آشتی و از شلوغی شهر فرار نمایند.

مشهد - ساری

قطار مشهد به ساری یکی از مسیرهای محبوب مسافران است که از شمال تا شرق کشور را به هم متصل می نماید. این قطار با داشتن امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، سفری آسوده و لذت بخش را برای مسافران فراهم می آورد. این قطار در روزهای زوج از مشهد حرکت نموده و در روزهای فرد به ساری بازمی شود. مدت زمان سفر این قطار حدود 15 ساعت است و در ایستگاه های بجنورد، شیرگاه، سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه توقف می نماید. اگر میخواهید با هزینه به صرفه تر به ساری سفر کنید رزرو بلیط قطار به جای رزرو بلیط هواپیما مناسب است.

گرگان - پل سفید

قطار گرگان به پل سفید یکی از مسیرهای تاریخی و زیبای ایران است که با همراهی آن می توانید از منظره ها خیره نماینده طبیعت لذت ببرید. این قطار در سال 1346 راه اندازی شد و همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد. این قطار 150 کیلومتر مسافت را در حدود 3 ساعت طی می نماید و در طول مسیر در شهرهای بندر ترکمن، گنبد کاووس، آق قلا و گالیکش توقف دارد. این قطار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان گلستان شناخته می شود.

مزایا و معایب سفر به شمال با قطار

اما باید بدانید که قطارهای مختلفی برای سفر به شمال وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. بعضی از قطارها سرعت بالا و امکانات رفاهی خوبی را به مسافران ارائه می دهند، اما قیمت بلیط آن ها نسبتاً گران است. بعضی دیگر سرعت پایین تر و امکانات ساده تری دارند و به طبع قیمت بلیط آن ها مناسب تر است. اما در هر صورت می توانید با مقایسه قیمت ها در سفرمارکت به برترین نرخ بلیط قطار دست پیدا کنید. البته می دانید که بسته به مسافت و زمان سفر، قیمت بلیط ها متغیر است.

به طور مثال قطارهای شبانه معمولاً زمان بیشتری را صرف سفر می نمایند، اما شما می توانید در حین سفر استراحت کنید و در صورت لزوم بخوابید. قطارهای روزانه نسبتاً زمان کمتری را صرف سفر می نمایند، اما شما می توانید از منظره ها زیبای راه لذت ببرید و زودتر نیز به مقصد برسید.

دوم، باید توجه داشته باشید که سفر به شمال با قطار احتیاج به برنامه ریزی و رزرواسیون قبلی دارد. شمال کشور یک پرگردشگر است و در فصول مختلف سال، تقاضای بالایی برای سفر به آن وجود دارد. بنابراین، اگر می خواهید با قطار به شمال سفر کنید، پیشنهاد می کنیم حداقل چند هفته قبل از تاریخ سفر خود، بلیط قطار خود را از سفرمارکت خریداری یا رزرو کنید. بعلاوه، با توجه به طول سفر و تعداد افراد همسفر خود، نوع بلیط را بین گزینه های چهار تخته، شش تخته یا صندلی و حتی دربست بهره ببرید. کوپه های چهار تخته و شش تخته فضای بیشتری را برای استراحت و خواب دارند، اما صندلی ها فضای کمتری را به مسافران ارائه می دهند و قیمت کمتری دارند.

سوم، باید به این نکته توجه کنید که سفر به شمال با قطار یک فرصت عالی برای آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف منطقه ها شمالی کشور است. شمال کشور دارای تنوع زیادی از لهجه ها، غذاها، موسیقی ها، پایکوبی ها، جشن ها و سنت های محلی است که هر کدام تاریخی را به دوش می کشند. شما می توانید از غذاهای محلی مانند میرزا قاسمی، باقلا قاتوق، ترش تره و … چشیده و از موسیقی ها و پایکوبی های محلی مانند لاله رخسار، چوب بستن و دیگر موارد لذت ببرید. این تجربیات نه تنها به شما خاطرات خوبی خواهند داد، بلکه به شما یاری می نمایند تا با فرهنگ و هویت شمال ایران بهتر آشنا شوید.

منبع: هفت گنج
انتشار: 1 مهر 1402 بروزرسانی: 1 مهر 1402 گردآورنده: cicanews.ir شناسه مطلب: 1347

به "سفر به شمال با قطار؛ متفاوت ترین سفر عمرتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شمال با قطار؛ متفاوت ترین سفر عمرتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید